NellieNilo

frisk eller sjuk ?

Permalink1
imorse gick vi upp och gjorde ve oss och stack till dagis och skolor. jag hann vara med på 4 timmars lektioner sen ringde dagis. Nilos feber är tillbaka och han är inte alls så livlig som han brukar vara. hade inte velat leka med de andra barnen när de var ute. så jag fick traska dit och hämta honom och han var inte alls så pigg som han varit de senaste två dagarna. så nu ligger han och sover på soffan.
 
 
Jag måste säga att det här med sjukabarn och gå i skolan är så oerhört jobbigt. jag har missat samman lagt 6 dagar i skolan denna terminen pga av olika sjukdommar. och det har min skola absolut ingen medkänsla för. det är ändå frånvaro hur jag än gör. och det finns inget som heter gilltig frånvaro. så jag börjar undra nu om jag överhuvudtaget kommer att klara denna terminen. för att bli godkänd krävs 70 % närvaro. och blir nu nellie sjuk efter nilo vilket vi inte hoppas, så har jag nog mist mina 30 % som är tillgodo och måste då läsa om hela terminen igen. så vad ska man göra. Man blir så ledsen av att behöva dras mellan sina älskade barn och framtiden.
 
 
Det har hänt mig förr att jag blivigt underkänd och fått gå om terminer för att jag på olika sätt har behövt vara hemma med barnen. Jag kan ha klarat alla uppgifter och lämnat in men ändå så är det den jäkla närvaron som ställer till det. Första terminen jag gick där så ringde dagis och sa att nilo hade "vattkoppor" jag var hemma med honom en vecka. veckan där på hade nellie vattkoppor och jag fick vara hemma en vecka till. Sen gick jag till skolan på måndagen där på och då ringer dagis igen NU har nilo vattkoppor de kommer bara fler och fler. det visade sig att han hade haft höstblåsor första veckan. detta gjorde att jag missade 3 veckor i skolan och därför fick jag gå om .
 
 
Terminen där på fixade jag fint och blev uppflyttad. Sen tredje terminen gick jag som bekant in i väggen och blev sjukskriver ca 1 vecka helt sen gick jag 25% andra veckan 50 veckan där på och 75% den fjärde veckan och där blev jag ännu en gång inte godkänd så jag fick gå om den terminen.
 
Sedan hände det som aldrig ska få hända. vårt hem bran ner och den terminen var jobbig. dels för att nellie sov jätte dåligt och för att vi mådde väldigt dåligt allihopa psykiskt av det vi varit med om. så skolan blev drabbad. och då var det många dagar man fick bli hemma för att man inte hade sovit ordentligt osv. så klart blev jag inte godkänd då ihäller. så jag fick då gå om denna terminen en tredje gång.
 
Denna gången var det klabb med lärarbyte och så vidare. och vi fick ipads och hela skolan var kaos att gå till ingen hade koll på något och när vi bytte lärare hela tiden så tröttnade man på att ens gå dit och försöka. så efter många frånvaro timmar så blev jag inte godkänd och fick gå om denna jäkla terminen en gång till ch då flyttade vi hit där vi bor nu och skolan flyttade på samma håll så den terminen gick mycket bra och nu blev jag äntligen uppflyttad till detta avslutande år på två terminer.
 
 
Men nu är frågan kommer jag att klara denna terminen ? jag har varit borta som jag skrev några dagar. och har missat väldigt mycket. Kommer jag att behöva gå om denna terminen igen så har jag inget val då måste jag hoppa av pga den ekonomiska biten. så vad gör man. Jag fick inte något betyg alls från denna skolan om jag hoppar av. om jag inte går ända till slutet. och då har jag slösat bort 3 ½ år av mitt liv på absolut ingenting :( detta känns så fruktansvärt läskigt. för nu för tiden betyder ju detta att jag absolut inte kan göra någonting i mitt liv . Jag kan inte plugga vidare för att jag inte har grund betygen och jag kommer inte kunna få ett jobb för att jag inte läst vidare och utbildat mig. nä det är jobbigt att ens tänka på det.
 
jag menar vad skulle jag kunna ha gjort annorlunda de senaste tre åren? lämnat barnen ensamma hemma i 39-40 graders feber och vattkoppor för att gå till skolan? skulle jag ha dragit iväg nellie till dagis där hon förmodligen skulle somnat och jag lika så på skolan de dagarna vi inte sovit många min i stäck. Skulle jag när jag gick in i väggen gått och satt mig i skolan och gråtit inför alla och tårkat mig i bökerna. ? frågan är vad skule man gjort annorlunda ? och inget av detta går att ta tillbaka. så egentligen är inlägget helt  jädra meningslöst.
 
önskar att mycket var som förr och mycket av det tekniska hade jag önskat bort om jag hade fått frågan idag.
3310 och en tv med 5 kanaler hade nog räckt. men nu är man så bortskämd med alla dessa 5 miljoner olika bekvämligheter. men det tar vi i ett annat inlägg. nu ska jag bara kramas med min lille pojk och grubbla över hur man kan förändra livet och gå tillbaka lite till förr.
 
#1 - - Jennica:

Tradigt med alla dessa sjukdomar hela tiden, hoppas han blir bättre snart & Nellie slipper undan. Kan inte Dennis försöka ta lite mer vab? Din skola är ju oxå ett heltidsjobb. Om det är nått nångång du/ni behöver hjälp med barnen (ja även annat oxå såklart) så hör av er

Till top