NellieNilo

pustar ut

Allmänt Permalink6
Ikväll har det varit en sådan jobbig nattnings kväll med Nellie. Förstår verkligen inte var hon får all energi ifrån hon har varit uppe sen 7 i morse och nu lite över ETT på natten somnade hon äntligen. Först provade jag en timme. vå låg inne i hennes säng i ett nersläckt rum och hon bara babla en massa och lekte med täcket och kudden osv. Sen tog dennis över . han låg där nog 1 ½ timme sen gav han upp. Och nu har jag legat där inne i 1½ timme till. gud asså. Men  efter många om och men och ska bara så somnade lilla "Lotta".  det blir 4 timmar vi har hållt på att FÖRSÖKA natta henne. man kan ju undra vad vi gör för fel. vi pratar inte med henne  rummet är som sakt släckt. jaja nerverna har ändå varit lugna trots dessa 4 timmars försök. man har ju fått vila lite själv medans hon vimsat och bökat runder i sängen. 

Helgen då ....



Fredag:
 kom Nellie hem vid 1 efter att ha sovit hos heidi , Ray & barnen. Vi hade hela dagen planerad tyckte jag. Vid 3 stack dennis han skulle BARA byta bilen mot en annan bil och fixa en slang på den. Jo tjena ! säger jag bara. 5 timmar tog det. Vi som skulle till hbg och hämta ett nytt köksbord, hämta en gunga till nilo hos mammas kompis, Handla mat och dop present. osv inget av det fick vi gjort tyvärr. Jag var lite små sur och pallade inte laga mat. så det fickl bli pizza. Min pappsi kom också hit och åt med oss. Sen kolla vi en massa på tven, när nellie och nilo hade somnat åkte jag och dennis och handla lite iaf. i sista minuten innan affärerna stängde. och pappa satt barnvakt en liten stund. lugnast är det ju när dom sover. Sen kolla vi lite mer på tv. Glömde ju skriva att Nellie kom hem med feber.  kl 12 på kväll/natten kom nellie ut och ville inte sova mer. hon var varm som ett element. tog tempen och febern hade stigit till 38,6. så hon fick vara uppe ett tag . kl 2 ville jag att hon skulleförsöka sova igen efter lite alvedon. men hon sa bara nej, nellie titta tv. Och dum som man är så gav jag med mig hon fick ha tven på i sitt rum 5 min efter sov hon som en stock igen och jag kunne också krypa ner i sängen. 


Lördag: Vi vaknade vid 8, slö morgon. massa att fixa . sen skulle vi köra lite tidigare tänkte vi för att vi skulle handla dop present och så. Men nä, vi hittade ingen öppen affär. vi kom prick kl 2 till kyrkan. Fint med dop som alltid sen åkte vi till en lokal.  Dennis mamma Ville ha foto på alla sina FEMTON barnbarn. Så vi radade upp alla och seriöst , det ser ut som ett skol/klass foto . hehe . Men på alla 15 barnbarn fick hon foto nu. mina blev tyvärr rätt kassa :( jag saknar verkligen min gammla kamera . finns ingenting med denna kameran som jag gillar. jo displayen är stoooor. jaja iaf. det bjöds på fika i lokalen . sen åkte vi hem. Nellie ville följa med farmor, Jatte och ebba (kusin) en stund så jag nilo och dennis körde hem. Dennis stack iväg och fixade med bilen (ja, idag igen.) så jag och Nilo hade lite tid själva att mysa, gosa & busa. Sen kom dennis hem med Nellie igen och med mat. sen midda idag :(  Ja och sen slutade kvällen som jag skrev från början 4 timmars nattning med Nellie. Febern är nere idag igen hoppas den förblir borta ett tag.  

 
  och nu lite bilder bl.a på Pia´s alla barnbarn.

1.
2.
3.4.
5.6.
7.8.



1.
Mina söta små älsklingar
2. Älskar mina barn dom är underbar <3
3. Ser inte så mycke här uppe ifrån vår lgh, men snö har vi fått iaf.
4. Snö vyn på kvällen
5. Dopet
6. Alla 15 barnbarn + Farmor/mormor
7. Mina Pojkar <3
8. Och sist men inte minst min mys pojke nu ikväll


Svar till Jenny : Jag har faktist ingen aning om vad denna text stilen heter :( tyvärr.
#1 - - erica:

Ni kanske vill prova denna som vi gör, den kan vara skitjobbig för mamma hjärtat men för oss fungerade den efter några jobbiga kvällar.



Dottern(min) får inte sova middag efter kl 4 då har hon jättesvårt att sova för kvällen. ca en 30 minuter innan läggdags börjar vi att berätta att nu ska vi hoppa i badet ex eller äta kvällsmat ex gröt och förklarar att snart ska vi sova, ta på jamasen osv, samma visa varjekväll.

sen går jag eller sambon in och läser en bok för henne, sen förklarar jag att nu ska du sova pussa och går ut och stänger dörren, och givetvis så springer hon upp igen och kommer ut i vardagsrummt och skrattar, då är det bara att lyfta in henne i sängen och stoppa om henne igen utan att säga någonting, detta fick vi upprepa ca 40 gånger de första kvällarna, med massvis av skrik och gråt, hon försöker gråta, men vi hör ju som mammor på gråtet om det är trött gråt eller rädd/ont gråt...

Iallafall så har vi varit jättekonsekventa och verkligen fått bita ihop för att stå ut, men nu fungerar det bra och nu får vi bara bära in henne ca 5 gånger. Hoppas de löser sig för er.

#2 - - Tilda:

jO de e klart, man får gå som en gammal käring typ =P

men visst e det mysigt med all snö, hoppas vi får en riktigt vit jul i år.

Vilka fina bilder på alla barnen förresten =)

#3 - - Sanna:

Behöver ni verkligen ligga med henne för att hon ska somna? gå in och lägg henne, läs saga eller nått sånt mysigt, och sen puss och kram, för att sen lämna henne själv i sängen.. skulle hon kliva upp så är det bara att ta henne i handen och gå in till sängen igen.. utan att prata med henne.. vilket är jätte viktigt, för minsta lilla ord är uppmärksamhet och då har hon lyckats, så att säga.. i början kan man va tvungen att behöva göra det ett antal ggr...



men att hon e vaken mellan 7 på morgon och 1 på natten är ju inte alls bra.. barn behöver ju 12 timmars nattsömn.. hon kanske hinner bli övertrött??



Hampus går och lägger sig klockan 7.. och han är 3 år.. visserligen kliver han upp 6-halv7 på morgonen..



hoppas ni hittar något bra sätt.. jobbigt för både henne och er ju..



lycka till..

/S

#4 - - PiaLia:

Dina barn är helt underbara gumman! JAg vet att det är svinjobbigt ibland, men tro mig... inte förrän man hör om någon annan som har bekymren minns man hur man nu hur det var! Man minns de härliga stunderna!

Älskar er

Mammi!

#5 - - malin & Neo:

ja den sista bilden är jättte fin :P Typ den enda bilden på oss alla tre där jag inte visar några privata delar ;) haha. TACK för att du var med. du var till stort stöd fast jag inte isade det =P men du vet ju hur det är. hihi

#6 - - Melinda:

Va snygg blogg du har :D

Till top