NellieNilo

Semester dag 2 FRANKRIKE

Permalink1
Vi vaknade vid klockan 04.00. Nilo behövde gå på toa och närmsta toalett på hostellet låg nere i källaren vid expeditionen. vi kunde inte somna om så vi bestämde oss för att åka vidare på resan. vi packade ihop och checka ut från hostellet. men innan vi lämnade Bryssel så åkte vi och tittade på europaparlamentet. mäktigt och stort. och ganska häftigt.

Sen gav vi oss ut på motervägen igen och fick sitta i kö nån gång här och var. det tog ca 3 timmar att komma till Frankrike. Vi körde även fel en gång där och hamnade i ett område /stad som hette ville pinte. Dennis tyckte han kände igen namnet. men kunde inte placera var. (senare kom han på att han hade sett en dokumentär om staden) på ena sidan låg där ett mega stort fängelse. och ju längre in i staden vi kom desto oroligare blev vi. så vi gjorde U-sväng och stack ut på motervägen igen. och till sist kom vi rätt. och när skyltarna med PARIS och Disneyland började komma så pirrade det lite extra i magen. vi kom fram till le mahogny där vårt hotell skulle ligga men vi kunde inte hitta var det var. vi körde runt i ett super fint , mysigt kvarter som påminde så mycket om filmer. sen frågade vi en fransman var det låg och han erbjöd sig att köra framför oss dit. så fram kom vi och gud va stort och fint det var. vi gick in men klockan var bara 11.00 och vi skulle inte få rummet från 15.00. vi kunde checka in så länge men rummet fick vi vänta på. så vi körde tillbaka till den mysiga lilla byn och satte oss på några bänkar med underbar utsikt och åt pizza. sen fick barnen leka på en lekplats.

klockan 15.00 stod vi redo igen för att få vårt rum. och in kom vi och barnen var skit glada. åhhh så fint här är. skönt det ska bli att sova i natt osv. sen duscha vi och gjorde ve oss för att köra in till PARIS Centrum. ca 1 timme och 30 min tog det att åka dit. men WOW, när vi kom in i PARIS blev vi helt förtrollade. vi körde så långt vi kunde för att sen gå resten av biten till Eiffeltornet. hittade inte parkering någonstans. (det dummaste med att ta bilen.) men sen såg vi en P skylt och ja sa sväng in där. men istället blev det ner. från stora vägen rakt ner under jorden ca 5 våningar ner där hittade vi parkeringsplats. och sen skulle vi gå resten av biten. slutade med att vi såg på GPS: en i telefonen att det skulle ta ca en timme att ta sig till Eiffeltornet från där vi hade parkerat bilen. så på vägen hittade vi ett stånd där dem sålde pannkakor med nutella i och det var vi bara så tvungna att testa så det gjorde vi. och det visade sig vara mega stora pannkakor så både gott och mätta blev vi. sen fortsatte vi gå och gå. eftersom det varit EM i paris så var det avstängt på många gator och där stod poliser överallt med vapen och grejor. och vi fick så klart gå en stor omväg för att komma fram. men fram kom vi och vilken otrolig känsla det var att se det stora Eiffeltornet på riktigt och gå mot det och stå under och titta upp mot det. WOW.... vi tog en massa foto, men tyvärr var där en himla lång kö till att få åka upp i tornet. och när vi bestämt oss för att vi nog fick hoppa över det då klockan började bli mycket så kom regnet från ingenstans och det öste ner. så vi satte oss i en liten tramp cykel taxi och åkte två kvarter mot bilen. och sen släppte han av oss så gick vi så fort vi kunde resten av biten till bilen. parkeringen slutade på 120 kronor för nästan 4 timmar. vilket var skit bra. sen på vägen ut ur paris centrum såg vi Notredam tornen.  paris hjulet och  massa fler fina och underbara saker. jag SKA dit igen, så är det bara.

Sen blev det långa vägen tillbaka till Chessy i paris där vi bodde, när vi kom till hotellet fick barnen spela på spel maskinerna som de hade i ett spel rum på hotellet och vi gick och köpte lite kvällsmat. och sen gick vi upp och la oss. Vilken dag, med så många upplevelser att smälta. vi gick och la oss med ett leende på läpparna :)

#1 - - Mamma Pia :

Wow vilket äventyr! Ni är fantastiska! Tån vilka minnen ni och dra barn har för livet! Modigt att ge sig ut på en sådan resa tycker jag!