NellieNilo

Februari

Allmänt Permalink0
Februari månad . Var ett tag sen jag skrev sist igen. Och mycket har väll hänt sen dess.
Den fjärde februari var det ett halv år sen vårt hem bran ner och dem dagarna var otroligt jobbiga. Dels för att det nu har flyttat in en annan familj i vår gamla lägenhet, lägenheten vi enbart fick bo i, i tre dagar för den fjärde dagen brann den ner. Livet tog nya former och ingenting blev sig likt. Men på vägen tillbaka har vi gjort så mycket framsteg. I våra relationer till varandra men mycket har också blivit förstört på vägen. Speciellt sov rutiner, nellie vaknar varje natt minst en gång om natten och måste kolla upp var vi är och sen vill hon inte somna om i sin egen säng igen. Ibland vaknar hon i panik och säger att hon trodde det brann igen eller att hon var rädd att det skulle börja brinna igen. Med tiden kommer detta väll förhoppningsvis bli bättre men nu när man står mitt uppe i det så är det jobbigt.


Men allt löser sig.  jag vet att vi en dag kommer titta tillbaka på just denna jobbiga tid och säga vilken himla tur att vi lever allihopa. det är endast det som betyder något. allt annat kommer man ju med tiden glömma. tror även minnena från just branden kommer att bli vagare med tiden och att man vågar leva som innan igen. inte ha dessa eviga, fruktansvärda tanka på att det ska hända igen. man hoppas varje dag att man aldrig någonsin igen kommer att uppleva eld på det sättet. ljus som var en stor del av mitt liv på gråa höst dagar och mörka vintrar dem tänds inte lika ofta längre. Alltså luktsinnet är ju nog det värsta. man tycker då och då att den där hemska doften av brandrök och brända saker kommer tillbaka. minsta lilla brand doft så stannar hjärtat och man ber till gud att det inte brinner någonstans. ibland när jag kommer hem och tycker att jag känner att det luktar som attd et brinner i trappan då vågar jag knappt öppna dörren till mitt hem. man är så otroligt rädd att man ska mötas av rök och att allt ska försvinna igen :( många saker har satt mer spår än andra. och jag hoppas att man en dag kan må bättre.


vi är säkra nu. vi vill flytta ifrån denna gården. gården är jätte mysig och alla grannar är underbara. men samtidigt så är gården och allt annat här förknippad med just branden. så för att börja på ny kula och komma vidare i livet måste vi nog flytta tillbaka till tryggheten i vårt favorit område på väster. så vi letar för fullt efter en lägenhet där. det underlättar också mycket eftersom jag inte har körkort och måste ta bussen här ifrån på morgonen med barnen lämna dem på två olika dagis. och sen gå vidare ut till min skola för att där inte går några direkta bussar där ifrån. ja som sagt säkra är vi, ska bara hitta någon bra lägenhet att bo i.

Till top