NellieNilo

Anledningen till hemförsäkring.

Allmänt Permalink3
I lördes sent på kvällen kom grannen under oss upp och frågade om vi hade spillt något i sovrumet, vi smög in och kolla men vi kunde inte hitta något. En timme senare skickade hon in en lapp i brevlådan där det stod att hon hade ringt till hyres jouren och berättat att det läkte vatten in i hennes sovrum. så dom sa till henne att uppmana alla som bor över henne (villket bara är vi) , att vi skulle använda så ytterst lite vatten som möjligt tills på måndagen. då några skulle kolla vad som hade hänt . på måndagen kom där ingen hit , men på tisdagen. Tisdag morgon kom det en kille från heimstaden och kollade Det vissade sig att vårat kök ligger över hennes sovrum och då alltså inte vårt sovrum som hon trodde vi hade spillt något i. och det vissade sig sen vara vår diskmaskin som läkte vatten, efter några timmar kom två killar tillbaka och lagade där det läkte. Sen vid 2 kom där ytterligare tre killar för att kolla vilka skador som hade orsakats. Jag försökte hålla nellie borta från köket medans dom kollade och därför var hon inte glad på mig. Sen kalla dom in mig i köket och frågade vad jag hade för hemförsäkring. jag hade ju ingen aning det är dennis som har koll på det. men det visade sig att vi inte skaffat något i denna lägenheten. Så sa han till mig vem äger diskmaskinen så sa jag det vet jag inte han som bodde här innan hade väll satt dit den om jag inte minns helt fel så sa han -jaja men då är det ni som äger den nu eller hur? så sa han - man ska ha hemförsäkring så du vet, det var dumt av dig att inte fixat det än. jo för han frågade mig innan också hur länge vi bott här villket är exakt ett år.  iaf. så han sa till mig att detta kommer iaf komma upp i 30-40 000 kr att fixa detta och det är ni som får betala det då. och tro mig jag hölll på att svimma när han sa det. Ville bara gråta. jaha var ska vi få 30-40 000 kr i från ?  dom pengarna finns inte. och inget lån kan vi få :S  Så det är bara att kämpa på och hålla minen uppe. Och inte nog med det då . från och med kanske fredag eller måndag  så måste vi flytta ut från lägenheten och bo någon annan stans medans dom fixar köket. eftersom jag har två små barn och risken för mögel och skit och mög fanns. Och då har jag en fråga var hittar man ett hem med två barn på så kort tid.  Vi kunde tydligen inte få någon annan stans att bo så länge av dom, medans dom fixar vår lägenhet. eftersom vi inte har någon hemförsäkring. alla dessa problem för att vi inte har någon hem försäkring. så  det ända som snurrar i mitt huvud nu är : var ska vi få pengar ifrån och var ska vi bo ? För det är inte lätt att flytta in hos en vän eller familje medlem med 2 barn.  Vi har ju ingen aning om hur lång tid detta kommer att ta :(  Nä detta suger ordentligt. Pallar inte detta. Så om jag slutar blogga dom närmsta dagarna så bor vi någon annan stans ett tag. ha d fint, och glöm nu inte teckna hemförsäkring om ni inte har . jag känner mig så dum som inte gjort det tidigare. känner mig om en riktigt dålig människa för alla andra verkar ha det det är bara jag som är trög.
#1 - - Sanna:

Har din sambo inte en försäkring genom jobbet som täcker det då?

#2 - - nina o hugo:

Jag och fredrik har aldrig behövt tecnka ny försäkring när vi flyttat, den har följt med. Det enda vi har gjort är att höja värdet i hemmet. Det smartaste och ha, speciellt när man har barn är att ha en drulle försäkring. Vi har nog tecknat det flesta som man kan ha gällande hem.

Jag har även för mig att även om ni skulle haft en hemförsäkring så tror jag att man måste teckna en separat för diskmaskin, tvättmaskin etc. Men det kanske varierar från försäkringbolag till försäkringbolag också. Hoppas det löser sig för er iallafall! Kram

#3 - - anna:

fy vaf jobbigt & tråkigt för er...

men kanske har din sambo en hemförsäkring via jobb om han är medlem i facket & a-kassan.

Om ni pratar med bankerna finns kanske möjlighet till ett lån för att betala skadorna.

Annars finns det ganska många banker på internett med ok ränta.

förstår ju att det är omöjligt att få ihop de pengarna... det är ju sjukt mkt.

lider med dig.

Till top